Obchvat v Bílině kratší a levnější

V sedmnáctitisícové Bílině opět ožívají diskuse o silničním obchvatu. Na původně plánovanou verzi okolo celého města zatím stát nemá peníze, a tak vymyslel předseda městské komise Antonín Majer (VV) alternativní trasu o zhruba třetinové délce a poloviční ceně. K jiné než dosud uvažované verzi obchvatu se začínají klonit i další městští politici. Jedna z koaličních stran chce dlouhou variantu obchvatu vyřadit z územního plánu a začít jednat s ŘSD o levnější trase.

Bílina představuje úzké hrdlo na čtyřproudové silnici z Chomutova do Teplic a o dopravním řešení se mluví už čtvrt století. Někdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) plánoval hloubený tunel centrem města, pak zase získala převahu dlouhá varianta obchvatu východně od města. A za tu dobu doprava zhoustla natolik, že po úzké silnici okolo městského centra denně projede asi 16.500 aut, což odpovídá běžné zátěži dálnice.

Východní obchvat by měl vést okolo kopce Bořeň na východ, překřížit silnici do Loun a napojit se na severu města. Cesta přes Bílinu by se řidičům prodloužila ze tří na osm kilometrů a stát by musel investovat asi čtyři miliardy. Ty ale nemá a Bílina v koncepci dalšího ministra Víta Bárty (VV) nezískala prioritu, což znamená, že se do roku 2025 ani nezačne s přípravami. "Není čemu se divit, když je ten obchvat tak drahý a byl by v podstatě jenom pro kamiony," řekl ČTK Majer. Osobní auta podle něj stejně raději pojedou přes centrum. Na východní verzi mu vadí i zničení malebné krajiny.

Vymyslel proto jinou variantu, která by dopravu naopak odklonila na západní stranu města, plnou starých průmyslových provozů. Trasa by se zkrátila z osmi kilometrů na tři, celkem by stála asi 2,5 miliardy a zhruba půlkilometrový úsek pod domy by vyřešil hloubený tunel. Nevýhodou by bylo komplikovanější napojení na lounskou silnici, po níž jezdí asi 2600 aut denně. Majer svůj návrh prezentoval na pondělní veřejné debatě a podle reakcí začal získávat podporu i u další části místních politiků.

"Předložím radě města návrh, abychom tu hnusnou východní variantu vyřadili z územního plánu. Vypadá to, že by to mělo získat podporu i od zastupitelů," řekl ČTK radní Michal Mlej (sdružení B10). Současně bude navrhovat, aby si město na kratší trasu nechalo zpracovat studii a začalo jednat s ŘSD o dřívějším termínu stavby.

Východní variantu dosud hájil především starosta Josef Horáček (Nezávislí pro Bílinu), kterého se dnes ČTK zastihnout nepodařilo; je v zahraničí. Mlej ho ale navzdory jinému názoru hájí, prý se jen snažil o co nejrychlejší řešení a východní verze byla nejvíc rozpracovaná. "Vedení města bylo ŘSD v minulosti dotlačeno do té šílené východní varianty, jinak prý nebude nic. Ale dneska víme, že ani ta nebude dřív než za 20 let, takže můžeme situaci řešit i jinak," dodal Mlej.

Autor kratší trasy Majer tvrdí, že ji ŘSD už jednou navrhoval, ale oporu zatím nenašel. "Odmítli to, aniž by to posuzoval jakýkoli odborník. Na ministerstvu byli naopak nadšení, prý ani netušili, že tu jsou takové prostory," prohlásil Majer. Vyjádření ŘSD ČTK zjišťuje.

zdroj: ČTK