Lanovka v Krupce získala náhradní díly ze Sněžky

Krupka na Teplicku získala náhradní díly z lanovky na Sněžku, kterou čeká celková výměna. Krupská lanovka vedoucí na Komáří vížku tak zůstane brzy jedinou svého druhu na světě. ČTK to řekl Petr Stráda, náčelník lanovky, která v pátek oslaví 60 let od svého uvedení do provozu.

První kamion s díly přijede z Pece pod Sněžkou do Krupky už ve čtvrtek. "Byli jsme si tam vybrat, co by se nám hodilo. Získali jsme za 850.000 korun veškeré použitelné náhradní díly, použité navíc za cenu šrotu," řekl Stráda. Pro srovnání dodal, že v roce 1980 stála generální oprava lanovky milion korun, ze Sněžky ale získali materiálu několikrát tolik.

Nejdelší osobní visutá lanovka v Česku, která měří 2348 metrů, byla uvedena do provozu 25. května 1952. "Až odstaví tu na Sněžku, bude ta naše jediná svého druhu na světě," dodal náčelník lanovky. Dráhu dodal národní podnik Transporta Chrudim, který ji vyrobil na základě licence od švýcarské firmy Von Roll. Lanovka je typická svými dvousedačkami, na kterých cestující sedí bokem ke směru jízdy.
 
Z původně hornického městečka Krupka na úpatí Krušných hor vede lanovka na 807 metrů vysokou horu Komáří vížka, kde od roku 1867 stojí výletní hostinec. Lanovku na horu navrhl hrabě Westfalen již v roce 1838, když si dělal starost o lidi v horách, kteří neměli žádné spojení s městy v okolí. V roce 1903 začalo jednání a proměřování, plány ale zhatila první světová válka. Další projekt byl z roku 1932, stavba plánované kolejové dráhy s dvěma lany ale začala až v 50. letech minulého století.
 
Dolní stanice v Krupce je v nadmořské výšce 326 metrů, horní stanice je v nadmořské výšce 806 metrů. Lanovka potřebuje 15,5 minuty k tomu, aby zdolala převýšení 482 metrů. Ročně lanovka vyveze až 50.000 turistů a 10.000 jízdních kol.
 
zdroj: ČTK