Český porcelán překonal ekonomickou krizi a zvyšuje zisk

Firmě Český porcelán se podařilo překonat ekonomickou krizi, která společnost v roce 2010 zasáhla. Jeden ze čtyř světových výrobců tradičního cibuláku meziročně zvýšil zisk o deset procent na pět milionů korun. Firmě z Dubí na Teplicku se daří prodávat výrobky na Dálný východ a znovu dobývá ruský trh. O situaci ve firmě ČTK informoval ředitel a spolumajitel společnosti Vladimír Feix. 

Celkem 60 procent produkce podnik vyváží. Porcelánka loni zvýšila odbyt na českém trhu ze zhruba 34 na 40 procent. "Je to hlavně díky tomu, že porcelán se stal dárkovým a reklamním zbožím. Řada firem si jej objednává a dále daruje svým zákazníkům," vysvětlil Feix. 
    
Cibulák i další výrobky z Dubí vozí firma již několik let na Dálný východ. "Daří se nám oslovovat Korejce, Japonce a znovu se prosazujeme v Rusku," uvedl Feix. Každý zákazník má přitom podle něj svá specifika. "Ruští zákazníci žádají klasiku, tenkostěnný porcelán, modelovaný, plastický, ručně dekorovaný a musí na něm být lovecké motivy. Na klasickém porcelánu tak jsou medvědi a nově třeba husy s mašlí," popsal ředitel. 
    
Rusko je také jednou z mála destinací, kde se ještě daří prodávat figurální porcelán. Ten se vyrábí v Duchcově. "Výrobu v Royal Dux Duchcov zatím sanujeme, v tuzemsku se porcelánové postavy či amfory už téměř neprodávají, podobné je to v celé EU," přiblížil ředitel. 
    
Společnost s tradicí od roku 1864 se zároveň snaží oslovovat svými výrobky i mladou generaci. Ve firmě dostávali prostor i studenti ústecké univerzity. Výrobky podle jejich návrhů nyní Český porcelán vystavuje ve svém stánku ve Frankfurtu nad Mohanem na největším veletrhu s porcelánem, který skončí 11. února. Obsah stánku poté firma vystaví přímo v Dubí. 
    
Z německého veletrhu si vozí porcelánka podněty a inspiraci pro neustálou inovaci dekorací a výrobků. "Každý rok se mění barvy a vzory. Za ta léta jsem vypozoroval, že kopírují módní barvy textilu. Tato dvě odvětví jsou si vůbec podobná, stejně jako šaty kupují většinou ženy, tak i porcelán vybírají dámy," poznamenal ředitel. 
    
Přizpůsobovat se trhu je podle Feixe receptem na přežití. "Musíme umět konkurovat z hlediska ceny, nabídnout levnější i luxusní zboží, klasiku i novinky," doplnil ředitel, jenž drží 46 procent akcií. Dalším vlastníkem je s téměř 19 procenty Dům porcelán Praha a necelých 25 procent má od roku 2012 firma Garkalne Limited. 
 
zdroj: ČTK