Celkem 60 procent produkce podnik vyváží. Porcelánka loni zvýšila odbyt na českém trhu ze zhruba 34 na 40 procent. "Je to hlavně díky tomu, že porcelán se stal dárkovým a reklamním zbožím. Řada firem si jej objednává a dále daruje svým zákazníkům," vysvětlil Feix.
Cibulák i další výrobky z Dubí vozí firma již několik let na Dálný východ. "Daří se nám oslovovat Korejce, Japonce a znovu se prosazujeme v Rusku," uvedl Feix. Každý zákazník má přitom podle něj svá specifika. "Ruští zákazníci žádají klasiku, tenkostěnný porcelán, modelovaný, plastický, ručně dekorovaný a musí na něm být lovecké motivy. Na klasickém porcelánu tak jsou medvědi a nově třeba husy s mašlí," popsal ředitel.
Rusko je také jednou z mála destinací, kde se ještě daří prodávat figurální porcelán. Ten se vyrábí v Duchcově. "Výrobu v Royal Dux Duchcov zatím sanujeme, v tuzemsku se porcelánové postavy či amfory už téměř neprodávají, podobné je to v celé EU," přiblížil ředitel.
Společnost s tradicí od roku 1864 se zároveň snaží oslovovat svými výrobky i mladou generaci. Ve firmě dostávali prostor i studenti ústecké univerzity. Výrobky podle jejich návrhů nyní Český porcelán vystavuje ve svém stánku ve Frankfurtu nad Mohanem na největším veletrhu s porcelánem, který skončí 11. února. Obsah stánku poté firma vystaví přímo v Dubí.
Z německého veletrhu si vozí porcelánka podněty a inspiraci pro neustálou inovaci dekorací a výrobků. "Každý rok se mění barvy a vzory. Za ta léta jsem vypozoroval, že kopírují módní barvy textilu. Tato dvě odvětví jsou si vůbec podobná, stejně jako šaty kupují většinou ženy, tak i porcelán vybírají dámy," poznamenal ředitel.
Přizpůsobovat se trhu je podle Feixe receptem na přežití. "Musíme umět konkurovat z hlediska ceny, nabídnout levnější i luxusní zboží, klasiku i novinky," doplnil ředitel, jenž drží 46 procent akcií. Dalším vlastníkem je s téměř 19 procenty Dům porcelán Praha a necelých 25 procent má od roku 2012 firma Garkalne Limited.
zdroj: ČTK